Potřebujete

2–8 hodin

PC, internet, Excel, Word

1–2

Pozitiva

Negativa

Prozkoumejte problém

Výzkum od stolu

Popis metody

Shromážděte data z výzkumu od stolu a pak je analyzujte a hledejte v nich vzorce a trendy. Zaměřte se na data, která odpovídají vašemu problému. Seskupujte opakující se témata, vyznačte anomálie a vypíchněte příležitosti.

Kdy se hodí použít

Když chcete komplexně analyzovat data z různých zdrojů.

Ukázka výzkumu od stolu

Nezisková organizace chce rozšířit své aktivity o nový program na podporu environmentální výchovy a potřebuje zjistit aktuální situaci, potřeby a potenciální partnery v dané oblasti.

Postup:

1. Definujte výzkumný problém

Cíl: Zjistit příležitosti pro nový environmentální program a identifikovat klíčové partnery.

Výzkumné otázky

  • Jaké jsou aktuální potřeby škol a komunit v oblasti environmentální výchovy?
  • Jaké programy už existují a kdo je nabízí?
  • Jaké jsou osvědčené postupy v této oblasti?
  • Kdo by mohl být vhodným partnerem pro spolupráci?

2. Vyberte zdroje

  • Národní a regionální zprávy o vzdělávání a životním prostředí.
  • Výroční zprávy a weby neziskových organizací v oblasti environmentální výchovy.
  • Zprávy ministerstva školství nebo životního prostředí.
  • Akademické výzkumy o efektivitě environmentálních programů.
  • Články o současných trendech a problémech v oblasti ekologie.

3. Posbírejte data

  • O stávajících programech environmentální výchovy v ČR.
  • Statistiky zapojení škol do těchto programů.
  • Profil a aktivity konkurenčních neziskových organizací.
  • Poptávku po vzdělávacích materiálech a programech zaměřených na environmentální témata.

4. Zanalyzujte data

Shromážděte informace v tabulce a shrňte hlavní poznatky po řádcích. Např. „5 z 8 organizací se soustředí na třídění odpadu“. Nakonec projděte všechna shrnutí řádků a sepište si aha momenty. Kromě dobré praxe se zaměřujte i na anomálie a příležitosti, čím se inspirovat.

Takto může vypadat shrnutí:

  • O environmentální výchovu je ve školách zájem, ale chybí praktické aktivity a pomůcky.
  • Klíčovými aktéry v oblasti jsou organizace A, B a C, které se zaměřují na různé aspekty ekologie (např. odpady, ochrana lesů).
  • Největší poptávka je po krátkých workshopech a přímé spolupráci s odborníky.
  • Mnoho organizací hledá nové partnery pro sdílení know-how a materiálů.

5. Prezentujte výsledky týmu

Připravte přehlednou zprávu ve word dokumentu. Začněte hlavními zjištěními a pokračujte k těm méně podstatným. Na konci sepište, co ze zjištění plyne pro váš projekt. Např. abychom se odlišili od konkurence, musíme nabízet praktická školení v terénu a vyvarovat se teoretické výuky.

Závěrečná zpráva má obsahovat odpovědi na vaše původní otázky:

  • Popis současného trhu environmentální výchovy a příležitosti.
  • Seznam organizací a škol, které by mohly mít zájem o spolupráci.
  • Doporučení, např. zaměření na praktické workshopy a zapojení dobrovolníků s odbornými znalostmi.

Závěr

Výzkum od stolu je ideální způsob, jak efektivně získat informace pro plánování nových projektů. Ušetříte čas a náklady na primární výzkum a lépe se připravíte na další kroky.

Praktická zkušenost pro trvalý dopad. Společně vytvoříme kvalitní podhoubí pro váš další velký krok