Domů > Vzdělávání > Design služeb > Výzkum od stolu

Potřebujete
2–8 hodin
PC, internet, Excel, Word
1–2
Pozitiva
- Umožňuje vizualizovat a analyzovat velké množství dat.
- Pomáhá najít vzorce a trendy.
Negativa
- Analyzovat komplexní data může být náročné.
- Když vytvoříte špatné zadání pro výzkum, může vás nasměrovat špatným směrem.
Prozkoumejte problém
Výzkum od stolu
Popis metody
Shromážděte data z výzkumu od stolu a pak je analyzujte a hledejte v nich vzorce a trendy. Zaměřte se na data, která odpovídají vašemu problému. Seskupujte opakující se témata, vyznačte anomálie a vypíchněte příležitosti.
Kdy se hodí použít
Když chcete komplexně analyzovat data z různých zdrojů.
Ukázka výzkumu od stolu
Nezisková organizace chce rozšířit své aktivity o nový program na podporu environmentální výchovy a potřebuje zjistit aktuální situaci, potřeby a potenciální partnery v dané oblasti.
Postup:
1. Definujte výzkumný problém
Cíl: Zjistit příležitosti pro nový environmentální program a identifikovat klíčové partnery.
Výzkumné otázky
- Jaké jsou aktuální potřeby škol a komunit v oblasti environmentální výchovy?
- Jaké programy už existují a kdo je nabízí?
- Jaké jsou osvědčené postupy v této oblasti?
- Kdo by mohl být vhodným partnerem pro spolupráci?
2. Vyberte zdroje
- Národní a regionální zprávy o vzdělávání a životním prostředí.
- Výroční zprávy a weby neziskových organizací v oblasti environmentální výchovy.
- Zprávy ministerstva školství nebo životního prostředí.
- Akademické výzkumy o efektivitě environmentálních programů.
- Články o současných trendech a problémech v oblasti ekologie.
3. Posbírejte data
- O stávajících programech environmentální výchovy v ČR.
- Statistiky zapojení škol do těchto programů.
- Profil a aktivity konkurenčních neziskových organizací.
- Poptávku po vzdělávacích materiálech a programech zaměřených na environmentální témata.
4. Zanalyzujte data
Shromážděte informace v tabulce a shrňte hlavní poznatky po řádcích. Např. „5 z 8 organizací se soustředí na třídění odpadu“. Nakonec projděte všechna shrnutí řádků a sepište si aha momenty. Kromě dobré praxe se zaměřujte i na anomálie a příležitosti, čím se inspirovat.
Takto může vypadat shrnutí:
- O environmentální výchovu je ve školách zájem, ale chybí praktické aktivity a pomůcky.
- Klíčovými aktéry v oblasti jsou organizace A, B a C, které se zaměřují na různé aspekty ekologie (např. odpady, ochrana lesů).
- Největší poptávka je po krátkých workshopech a přímé spolupráci s odborníky.
- Mnoho organizací hledá nové partnery pro sdílení know-how a materiálů.
5. Prezentujte výsledky týmu
Připravte přehlednou zprávu ve word dokumentu. Začněte hlavními zjištěními a pokračujte k těm méně podstatným. Na konci sepište, co ze zjištění plyne pro váš projekt. Např. abychom se odlišili od konkurence, musíme nabízet praktická školení v terénu a vyvarovat se teoretické výuky.
Závěrečná zpráva má obsahovat odpovědi na vaše původní otázky:
- Popis současného trhu environmentální výchovy a příležitosti.
- Seznam organizací a škol, které by mohly mít zájem o spolupráci.
- Doporučení, např. zaměření na praktické workshopy a zapojení dobrovolníků s odbornými znalostmi.
Závěr
Výzkum od stolu je ideální způsob, jak efektivně získat informace pro plánování nových projektů. Ušetříte čas a náklady na primární výzkum a lépe se připravíte na další kroky.