Domů > Vzdělávání > Design služeb > Hloubkové rozhovory

Potřebujete
10–15 hodin
PC, záznamník, Excel, Word
1–2
Pozitiva
- Nejlepší metoda, kterou hodně získáte. Když máte prostor na realizaci jen jedné metody, sáhněte po této.
Negativa
- Nezkušený tazatel může zkreslit zjištění.
- Je potřeba dobře definovat kritéria na respondenty. Nemusí vždy jít jen o uživatele služby.
Prozkoumejte problém
Hloubkové rozhovory
Popis metody
Rozhovory s malým počtem respondentů, které jsou delší a strukturovanější než běžné rozhovory.
Kdy se hodí použít
Když chcete hlouběji pochopit specifická témata nebo skupiny respondentů a jejich myšlenky, pocity a motivace.
Postup
- Stanovte, co chcete zjistit.
- Definujte kritéria na respondenty.
- Vypracujte scénář rozhovoru.
- Vyberte vhodné prostředí pro rozhovor.
- Najděte respondenty a domluvte termín a podmínky rozhovoru (účel, délku, způsob nakládání s daty).
- Získejte od respondentů informovaný souhlas.
- Při rozhovoru vytvořte příjemnou a uvolněnou atmosféru. Naslouchejte aktivně respondentům a klaďte doplňující otázky.
- Zaznamenejte průběh rozhovoru audiovizuálně nebo si dělejte podrobné poznámky. Po skončení rozhovoru ho přepište do textové podoby.
- Analyzujte získané informace a hledejte v nich vzorce, témata a klíčové poznatky.
- Dodržujte etické principy výzkumu, jako je anonymita respondentů, ochrana jejich soukromí a zodpovědné nakládání s daty.
Přečtěte si hlavní zásady hloubkových rozhovorů.