Prezentaci dokážete udělat skvěle. Tuhle jsme vyladili na konferenci firem

Martina Valová

Znáte Radka Hábla? Jestli sledujete dění a politiku, tak asi jo. Je to master šéf přes data o exekucích v ČR. Založil neziskovku a pomáhá narovnat nefér trh s exekucemi u nás. Nevím, kdo je celebrita numero uno pro vás, ale pro nás je Radek hrdina dneška.

No a ten nás poprosil o pomoc s prezentací na konferenci. Obrovská čest. Tak jsme si řekli, že mu ji předěláme pěkně od podlahy. No a co myslíte? – Tak praktickou tam prý už neměli roky. Jestli chcete umět dobře prodat svou věc, čtěte dál.

Článek Ppt pro Radka Hábla – obr. 1.gif Vylepšete svou prezentaci pár jednoduchými pravidly. Jako jsme to udělali my pro Radka Hábla.

Když mi Dana zavolala, že za týden mám mít hotovou novou prezentaci pro Radka na konferenci pro HRisty, trochu se mi rozklepala kolínka. Znáte to. Ráno si skočíte do Český televize, pak do Sněmovny a odpoledne na konferenci Lidských zdrojů. Pro Radka normální den.

A já mu mám připravit prezentaci. Co budem těm lidem říkat? Kdo tam vůbec bude sedět? Proč by to měli poslouchat? Nejen tyhle otázky mi zběsile vířily hlavou.

Naštěstí právě tyhle otázky vám pomůžou dobře připravit prakticky jakoukoli prezentaci. A když říkám „jakoukoli“, myslím tím třeba i leták, web nebo příspěvek na síť.

Zjistěte, ke komu mluvíte

Prezentaci děláte, když chcete něčeho dosáhnout. Není to klábosení u kafe. Když budu chtít půjčit peníze od kamarádky, připravím se. Dobře ji znám. Jaké argumenty na ni nejvíc zapůsobí? Jaký příběh jí vžene slzy do očí? A co když půjdu poprosit svou babičku? Nebo šéfa? Banku? Cíl je stejný, ale prostředky pokaždé jiné. Přizpůsobujete je posluchači.

Arnošt Štěpánek, autor skvělé knížky, jak prezentovat, vysněnému posluchači říká Král. To jemu upravuji vše na míru.

Naším králem byla HRistka ve výrobní firmě, kde je několik zaměstnanců v exekuci. Když nejste majitel firmy nebo mzdová účetní, možná nevíte, že exekuce jsou takový firemní beďar. Máme je, víme o nich, jsou pěkně protivný, ale prostě tu jsou.

Firmu stojí každý rok dost peněz. Účetní musí komunikovat s každým exekutorem zvlášť, zodpovídat jejich dotazy, přepočítávat peníze, sledovat legislativní novinky, aby to dělali správně… Navíc vidí, že jejich zaměstnance připraví o každou korunu navíc. Takže ani se spoustou přesčasů si nepomůžou.

Článek Ppt pro Radka Hábla – obr. 2.png Exekuce jsou náročné nejen pro rodiny, ale i zaměstnavatele, HR a celou ekonomiku.

Potřebovali jsme teda HRistům na konferenci říct, že pro ně máme řešení. Že pomůže jak jim, tak zaměstnancům, a dokonce i celé společnosti, protože spousta lidí kvůli špatně nastaveným podmínkám končí bez práce nebo v šedé ekonomice.

To už je docela slušný matroš, nezdá se vám?

Celou prezentaci podřiďte cíli

Asi nemusím říkat, že sebelepší pocit z prezentace nezachrání to, že tu půjčku nedostanu.

Cíl prezentace je jeden a určuje zcela zřetelně (ne)úspěch prezentace.

My jsme chtěli, aby se HRisti začali zajímat o exekuce zaměstnanců. Tomuto cíli podřídíte vše. K němu celá prezentace směřuje.

Začátek a konec rozhoduje o všem

Zatímco na začátku závisí, jestli vás někdo bude poslouchat, konec zase určuje, jestli udělají to, co od nich chcete.

Podle výzkumu první dojem vytvoříte během 7 vteřin. Proto potřebujete jít rovnou k věci. S prominutím nikoho nezajímá, jak se jmenujete. Ale jestli neřeknete náhodou něco užitečného.

Takže žádné „Dobrý den, jmenuju se… a jsem tady za organizaci… nejdřív bych vám řekl pár dat…“ Chrrrrr…

Co na to jít takhle: „Zkusili jste si někdy spočítat, kolik vaši firmu ročně stojí zaměstnanec v exekuci? A víte, kolik jich u vás máte? My jsme ve výzkumu zjistili, že firmu s 30 zaměstnanci v exekuci stojí jen administrativa 500 000 Kč každý rok!“ Slyšíte to ticho? Oni poslouchají!

Na konec patří jasná výzva k akci

Cesta k cíli musí být přímočará a křišťálově jasná. Chcete, aby se přihlásili na webinář? Koupili knížku? Začali třídit odpad? Zřetelně jim to řekněte. Poté, co jste je na to hodnou chvíli navnazovali, by to měla být hračka.

Chtěli jsme, aby HRisti šli a začali se zadluženými zaměstnanci mluvit. Proto jsme jim ukázali spoustu způsobů, co jim můžou nabídnout, a přitom je to stojí jen chvilku času. Nic víc.

Článek Ppt pro Radka Hábla – obr. 3.png Jasně pojmenujte, co chcete, aby posluchači na konci prezentace udělali. Bez chození kolem horké kaše.

Usnadněte jim to, co od nich chcete

Nikdo si nezapamatuje váš e-mail ani web, kde si koupí tu nejbožejší knížku, i když jste ten slide promítali. Dejte jim leták s kontaktem. QR kód s odkazem na produkt. Slibte jim, že jim ještě vše shrnete v e-mailu. A ten slib dodržte.

Věděli jsme, že je na konferenci nemůžeme přehltit. Takže jsme je jen nalákali a ty hlavní odkazy a konkrétní pokyny jsme jim poslali v e-mailu za 2 dny. Jo a nenechte je čekat moc dlouho, protože za týden už nikdo neví, že nějakou vaši přednášku slyšel.

Ještě jednou to shrneme: Nejdřív vzbudíte jejich zájem. Pak jim ukážete, proč to mají chtít. A nakonec jim naservírujete vytoužené řešení na stříbrném podnose. Jednoduché jak facka.

Jo a jak má vypadat ten prostředek?

Na prostředku zas tak nezáleží

… říká Arnošt Štěpánek velice výmluvně:

Článek Ppt pro Radka Hábla – obr. 4.png Na tom, co je mezi začátkem a koncem prezentace, zas tolik nezáleží, říká Arnošt Štěpánek.

Chce tím říct, ať si dáte práci hlavně se začátkem a koncem. Ať je vám jasný, že to jsou místa, kde se láme chleba, případně hůl. Ať nepilujete slide 14, když poslední posluchač usnul u čtvrtého.

Ale jasně, že ten prostředek, to je vaše munice. To, na co jste je na začátku navnadili, tady rozjedete v plný síle. Tady je to správný místo pro všechny argumenty, podargumenty, premisy a závěry. Tady je místo pro roztančení příběhu, který mě chytne za hruď, dojme k slzám nebo naplní spravedlivým hněvem, v každém případě ochromí emocemi.

Takhle si je zaháčkujete a pak jim řeknete, co od nich chcete. Bez schovek, odboček a nadějí, že jim něco dojde. „Takže prostě potřebuju půjčit, no…“

Využijte všechny zbraně

Prezentace, to je váš projev. Děláte to denně. V kantýně. Na koberečku u šéfa. Doma, když si chcete obhájit večerní pivo.

Taková ta ppt věc, kterou promítáte včera večer připravené slidy, eventuálně se zoufale snažíte ji rozchodit na projektoru, to je váš vizuální doprovod. Podpoří a umocní to, co se chystáte říkat. Obzvlášť když použijete tabulky a data, jak se vám poslední rok dařilo na projektech, nebo třeba smutnou rodinu v exekuci, abyste obměkčili srdce přehlceného HRisty.

Článek Ppt pro Radka Hábla – obr. 5.png Prezentace umocňuje to, co říkáte. Využívejte její potenciál.

Umí i spoustu jiných věcí – a teď nemyslím ty supr čupr přechody, kdy jeden slide přijíždí zleva, druhý zprava a celé to završí vybuchující sprška hvězdiček. Ale třeba s ní spustíte zvukovou nahrávku, kdy na začátku majitel firmy říká, jak se jejich HRistům ulevilo a kolik peněz firma ušetřila, a na konci mluví zaměstnanec, který mohl díky své firmě začít nový život s rodinou. Začátek a konec příběhu. Skutečný dopad. Slyším to na vlastní uši. Vnímáte to taky?

Článek Ppt pro Radka Hábla – obr. 6.png Citace jsou mocné. Ještě lepší je, když je pustíte jako autentickou nahrávku.

Nezabijte to prezentací

Prezentace vás taky může pořádně potopit, a to hlavně v těchto případech:

  • Věnovali jste víc času ladění prezentace než obsahu. → Průšvih. Příště to otočte.
  • Nefunguje obraz, zvuk, flashka, projektor, přepínání slidů a vás to totálně rozhodí. → Kašlete na to. Prezentaci nepotřebujete.
  • Všechny informace, které říkáte, jste napsali do prezentace. Všichni čtou a nikdo neposlouchá. → Nepište všechno do prezentace. Vlastně tam nepište skoro nic.
  • Nepamatujete si, co máte na kterém slidu říkat. → Připravte si kartičky s poznámkami, na každý slide jednu. Očíslujte si je, ať se nepomíchají. Americký prezident může mít kartičky, tak proč ne vy?
  • Je to grafický pelmel, nic spolu neladí a narušuje to dobrý dojem z projevu. → V jednoduchosti je síla. Takže radši míň než víc. Nekombinujte víc obrázků najednou a držte barevnou jednotnost. Výraznost fotek můžete utlumit jednoduchými efekty ve photoshopu. Když máte grafika, nebojte se ho využít, nebo přímo zneužít.

Článek Ppt pro Radka Hábla – obr. 7.png Někteří, jako třeba já, neodolají nutkání přečíst naprosto všechny texty, které tam jsou. Teď zaručeně nikdo neposlouchá.

Mluvte jako profík

Co by se vám nemělo stát:

  • Mluvíte jak uspávač hadů. → Měňte tempo řeči, důraz, tóninu. Hrajte si s projevem, zkoušejte a poslouchejte dobré řečníky nebo třeba i audioknihy.
  • Mluvíte moc rychle, není vám rozumět a nemůžete to udýchat. → Blbý hlavně na začátku. Nemusíte to na ně hned vychrlit. Naopak zůstaňte chvíli stát, dívejte se na posluchače, navažte oční kontakt. Mluvte normální rychlostí, zřetelně. A hlavně – dělejte pauzy. Ty mocné dramatické pauzy!
  • Mluvíte jako na přednášce. → Cílem není edukovat, ale vyvolat akci. Vtáhněte je do děje. Mluvte krátce, jasně, úderně.

Článek Ppt pro Radka Hábla – obr. 8.png Čísla jsou mocná, čísla táhnou. Data z exekutorské komory nás ale spíš utahají. Radši vypíchněte jedno číslo a nechte ho rezonovat. A po dlouhé pauze ho řekněte znovu. Tohle lidem dojde.

Trénujte nanečisto

Ať se nestane, že skončíte moc brzy nebo to nestihnete a vyhání vás z pódia. Okej, to druhé je horší než to první.

Každou novou řeč si zkuste. Tolikrát, než máte jistotu, že to mrskáte jak násobilku. A během řeči s časem pracujte. Měli jste na začátek technické potíže? Mějte připravenou část, kterou můžete zkrátit.

Když nemáte zastropovaný čas vnějšími okolnostmi, držte se nejvýš do 20 minut. Někdy po tomto čase si začnou v hlavě přehrávat filmy.

Jak to dopadlo s exekucemi

Radkova přednáška byla boží. Dokonce ji hodnotili jako 3. nejpřínosnější přednášku z celé konference.

Tím to ale neskončilo. I díky Institutu klesl počet exekucí v ČR za posledních pár let o víc než 200 tisíc. Umíte si představit všechny ty děti, které můžou žít normální život a jet třeba na výlet?

To je prostě nejvíc. Tak jsme Institutu ještě pomohli trochu vylepšit web pro firmy a jejich zaměstnance v exekuci, aby byl pro ně o něco přehlednější a našli tam ty správné informace.

A teď pracujeme hlavně na tom co nejvíc vytěžit jejich skvělou výzkumnou zprávu ze života firem a zaměstnanců, na které jsme se mohli podílet. Ale o tom zas někdy jindy.

Dělejte prezentace, které chce někdo vidět

Jestli chcete ještě víc, přečtěte si Zmlkni!

A protože víc už nemám co říct… odmlčím se.

Zdroje

ŠTĚPÁNEK, Arnošt. Zmlkni! Jak skvěle prezentovat. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2022. ISBN 978-80-251-5072-6.

HÁBL, Radek. (2023) Proč se zajímat o exekuce zaměstnanců. [Prezentace]. Konference Lidský kapitál 2023, Praha. (Původní prezentace)

HÁBL, Radek. (2023) Proč se máte zajímat o exekuce zaměstnanců. [Prezentace]. Konference Lidský kapitál 2023, Praha. (Nová prezentace)

Martina Valová

Další články

Jak za pár hodin zastavit postupující chaos ve firmě

Začátkem letošního roku se na mě obrátil GarantovanýNájem.cz s pros…

Celý článek Case study

Jak zavést ve firmě udržitelné změny a ještě u toho ušetřit moře času

Možná chcete ve firmě zavést nějakou změnu, ale nevíte, kde začít.…

Celý článek Case study

Jak nastartovat inovace služeb v neziskovce

Když mi loni v březnu bylo nabídnuto, abych se ujala mentoringu HCD v te…

Celý článek Inovace

Zbavte se neproduktivních mítinků a získejte 31 hodin měsíčně

“Prosim tě, promiň, já už musim, mám další mítink…”…

Celý článek Meetings

Jak během krize získat náskok před konkurencí?

Stojíme na počátku (nejen) ekonomické krize. Klienti se mě čím dál …

Celý článek Case study

Jak díky inovacím na ministerstvu pomáháme lidem snáze projít oddlužením

Ukážu vám projekt, kde pomáháme mnoha lidem začít nový život bez d…

Celý článek Case study

Díky nám si ve firmě zorganizovali workshop sami. A to za dost vražedných podmínek

Jak udělat workshop bez zkušeného facilitátora? Těžko, řekl by škar…

Celý článek Case study

Optice Richter jsme překopali celý e-mailing. Teď ho lidi fakt čtou a chodí na pobočku

„Máme externí agenturu na marketingovou komunikaci, která nám dělá …

Celý článek Case Study

Co dělat, když je projekt rozjebaný jak ruská carevna?

Čím dál častěji mě zvou k projektům, které jsou ve stádiu mrtvoln…

Celý článek Case Study

Co dělat, když se projekt vyvíjí jako jízda na sáňkách v létě…

Znáte to. Odstartujete projekt, častokrát nemusí jít ani o nic zásadn…

Celý článek Meetings

Pristupujte k emailingu ako k randeniu

Pri zmienke o emailingu často myslíme ihneď na zložité newslettery, de…

Celý článek E-mailing

Designér služeb a marketér v jednom: Vaše tajná zbraň pro spokojené uživatele a rostoucí zisky

V tomto článku vám ukážu, jak designérka služeb a marketérka v jedn…

Celý článek Case Study

„Tož uděláme to jako konkurence!“

Tuhle větu zná každý markeťák, produkťák, projekťák a možná i …

Celý článek Case Study

Meeting hack jako Brno

Jako designérku mě dlouhou dobu trápilo, že online meetingy jsou ve vě…

Celý článek Meetings

Minimalismus v designu služeb: Jak méně může v inovaci znamenat více

Když se řekne minimalismus, většině z nás se vybaví čisté linie, p…

Celý článek Inovace

Jak může HCD posunout vaši firmu na novou úroveň

Pokud se vaši zákazníci často přiklání ke konkurenci, nebo pokud má…

Celý článek Case Study